Sport, Zdrowie

GENETYCZNA PREDYSPOZYCJA DO REGENERACJI PO TRENINGU

Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia. Wpływa korzystnie zarówno na poprawę parametrów metabolicznych, jak i smuklejszą sylwetkę. Jednak czy zawsze sprawdza się reguła: im więcej, tym lepiej?

Cóż, niekoniecznie. Podobnie jak zbyt niska, tak i zbyt wysoka aktywność fizyczna nie będzie dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli nie dbamy o odpowiednią regenerację. Przetrenowanie powoduje przewlekłe stany zapalne, może również zaburzać procesy redukcji masy ciała poprzez nadmierną stymulację hormonów odpowiedzialnych za stres. Odpowiednia regeneracja odgrywa również kluczową rolę w okresie przygotowawczym dla sportowców zawodowych. Jednakże czy każdy z nas potrzebuje takiego samego czasu na regenerację? Oczywiście, że nie. Zależy to od wielu czynników: od stażu treningowego, od stylu życia, od jakości i długości snu, od odpowiednio zbilansowanej diety… ale i od genów! Jak najbardziej – geny mogą tutaj być bezlitosne i wymagać od Ciebie, abyś na regeneracji skupił się nieco bardziej.  A może wręcz przeciwnie, masz takie szczęście, że regenerujesz się dużo szybciej niż inni?

W trakcie aktywności fizycznej wytwarzamy dużą ilość wolnych rodników, których organizm musi się pozbyć, aby zapobiec uszkodzeniom komórkowym. Nasze organizmy posiadają liczne mechanizmy antyoksydacyjne, które powinny wspierać ten proces. Jednakże zmiany na poziomie genetycznym, takie jak np. polimorfizmy w genie SOD2 mogą zakłócać te procesy.

Gen ten koduje enzym SOD2 – czyli dysmutazę ponadtlenkową –  która jest istotnym elementem obrony komórek przed toksycznym działaniem wolnych rodników tlenowych. Informacja na temat specyficznych polimorfizmów w genie SOD2 ułatwi dostosowanie odpowiedniej częstotliwości i intensywności treningów oraz dodatkowej suplementacji, aby zapobiec nieskutecznej regeneracji.

Tagged , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *