Zdrowie

Noworoczne postanowienia na podstawie Twojego DNA – to  musi się udać!

Rok rocznie duża część społeczeństwa tworzy postanowienia noworoczne. Najczęściej dotyczą one zdrowia, diety i aktywności fizycznej. Jednakże mała część z tych osób wytrwa w tych postanowieniach dłużej, niż pierwsze kilka tygodni. Powodów może być wiele…

Być może robimy to bez konkretnych celów krótko- i długoterminowych, przez co zniechęcamy się szybko brakiem natychmiastowych efektów.  Może być też tak, że zapisujemy to, co nam pierwsze przychodzi na myśl, co najbardziej z tymi postanowieniami się kojarzy – a na czym być może tak naprawdę nam nie zależy i nie mamy wystarczająco motywacji i dyscypliny, by wytrwać w tych postanowieniach. A być może po prostu mamy dobre chęci, mamy motywację i jesteśmy zdyscyplinowani – ale po jakimś czasie czujemy się zniechęceni, bo nasze starania przypominają pracę mitycznego Syzyfa. Wprowadzamy zmiany w stylu życia, diecie, sporcie. Robimy tak, jak mówią media, czy jak robi znajomy – który miał świetne efekty. A u nas zmiany przychodzą opornie. I tutaj naprzeciw wychodzi Indywidualny Raport Genetyczny.

Wiedza o predyspozycjach genetycznych może ułatwić odnalezienie właściwej dla nas drogi, a przede wszystkim skrócić czas na poszukiwanie tej drogi. A nic tak nie motywuje do dalszej pracy, jak pierwsze efekty. Jak skutecznie zaplanować swoją dietę, plan treningowy czy suplementację? Jaki kierunek diagnostyczny wyznaczyć, aby prawidłowo kontrolować swoje zdrowie oraz spersonalizować profilaktykę zdrowotną? Odpowiedź na powyższe wątpliwości znajdziemy w genach. Prawidłowa interpretacja informacji na temat polimorfizmów genetycznych może być nieocenionym wsparciem w ustalaniu postanowień noworocznych, a tym samym celów dotyczących zdrowego stylu życia.

Test genetyczny OGEN to wiedza na temat ponad 600 000 polimorfizmów genetycznych! W Indywidualnym Raporcie Genetycznym opisujemy ponad 200 z nich. Weźmy jednak pod lupę kilka z nich, które mogą mieć szczególny wpływ na Twoje postanowienia noworoczne.

1. Tolerancja kofeiny.

Jesteś na co dzień rozdrażniony, w nocy nie możesz zasnąć – ale kawę pijesz od zawsze, więc wydaje Ci się, że to nie może być powód. Jednakże warto wiedzieć, że niektóre genetyczne polimorfizmy mają wpływ na to, jak metabolizujemy kofeinę. Jedni mogą wypić 3-4 kawy dziennie i nie będzie to dla nich problematyczne, inni po wypiciu jednej kawy nie będą mogli zasnąć w nocy, a w ciągu dnia będą ciągle poddenerwowani. Warto sprawdzić tę informację w genach, obserwować swój organizm i wprowadzić zmiany w ilości spożywanej kofeiny. A być może przerzucić się na kawę bezkofeinową? 🙂 Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: A może „małą czarną”? Wrażliwość na kofeinę.

2. Tolerancja laktozy. 

Jedni odstawiają produkty z laktozą, bo mają wrażenie, że im szkodzi. Inni, bo wyczytali w internecie, że tak trzeba, że tak zdrowo. Jeszcze inni nie jedzą produktów mlecznych ze względu na alergię na białka mleka. Nie zgaduj, czy służą Ci produkty mleczne. Warto wiedzieć, że nietolerancja laktozy jest związana z brakiem enzymu, laktazy – co wynika ze zmian na poziomie DNA. Często ciężko wychwycić, co nam szkodzi z naszej codziennej diety i dlaczego mamy wzdęcia i bóle brzucha. Informacja z IRG (Indywidualnego Raportu Genetycznego) może być cenną informacją, aby wyeliminować produkty z laktozą i tym samym wyeliminować przyczynę tychże problemów. W przypadku informacji z testu DNA o braku ryzyka nietolerancji laktozy, wiemy, że nie ma co ulegać modzie i eliminować z diety produktów, które nie są problematyczne. Warto jednak mieć na uwadze również fakt, że nietolerancja laktozy może być wtórna, np. w wyniku zaburzeń na poziomie mikroflory jelit – wtedy być może będzie to kwestia odwracalna – o ile tak mówi Twoje DNA. 🙂 Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Nietolerancja laktozy – nieprzyjemne skutki spożywania mleka.

3. Ryzyko celiakii.

Co z tym glutenem? Mogę jeść czy nie? – to pytanie zadaje sobie co drugi Polak. Nieprawidłowa reakcja na zboża zawierająca gluten może dotyczyć zarówno zaburzeń w obrębie mikroflory jelit, w tym SIBO; nieceliakalnej nietolerancji glutenu czy też choroby autoimmunologicznej, jaką jest celiakia. Jednakże to właśnie ta ostatnia może nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne i warto wiedzieć, czy mamy do niej predyspozycje genetyczne. Jeśli tak, warto regularnie wykonywać badania krwi w kierunku celiakii, aby wychwycić problem i wprowadzić dietę bezglutenową. Jednakże wyniki ujemne w kierunku tej choroby autoimmunologicznej są informacją, że gluten w diecie nie będzie problematyczny dla naszych kosmków jelitowych i prawdopodobnie nie ma potrzeby, aby z niego rezygnować.

4. Tolerancja fruktozy.

„Owoce są zdrowe w każdej ilości, a cukier zastąp syropem daktylowym czy syropem z agawy” – takie zalecenia nie są uniwersalne i nie każdemu będą służyły. Zwłaszcza, gdy mamy polimorfizmy genetyczne, które predysponują do nietolerancji fruktozy. Wtedy nadmiar fruktozy, zwłaszcza z produktów przetworzonych z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego może być niebezpieczny w skutkach dla wątroby. Podobnie z pozornie lepszymi zamiennikami cukru, jak wcześniej wymieniony syrop daktylowy czy syrop z agawy. W przypadku nietolerancji fruktozy, będą to produkty które niepotrzebnie dostarczą zbyt dużą jej ilość. Jeśli chodzi o owoce, kwestia ich ilości w diecie i nasilenia tejże nietolerancji. Warto jednak ograniczyć w takim wypadku nadmiar owoców najbogatszych w cukier, a dokładnie fruktozę. W przypadku dobrej tolerancji fruktozy i dobrej insulino-wrażliwości – owoce w diecie nie powinny być problematyczne. W kontekście insulino-wrażliwości proszę zerknąć do punktu nr 8.

5. Wysiłek fizyczny i dieta – a redukcja masy ciała

„Jedz mniej, ruszaj się więcej.” – zwykło się radzić osobie, która chce zredukować kilka nadprogramowych kilogramów. Jednakże to, jak reagujemy na większą ilość wysiłku fizycznego zależy w dużej mierze od genów. Warto pamiętać, że przy niektórych predyspozycjach genetycznych dużo ważniejsza będzie dobra jakościowo dieta o obniżonej ilości kalorii, niż dodatkowe godziny treningowe. Jest to ważna informacja, zwłaszcza że często nadmiar aktywności fizycznej przy dodatkowych obowiązkach zawodowych, rodzinnych i małej ilości snu – będzie zbyt dużym obciążeniem dla organizmu i nie będzie skuteczny w redukcji tkanki tłuszczowej. Wtedy warto pozostawić aktywność fizyczną na poziomie umiarkowanym, dobrym dla zdrowia fizycznego. Natomiast w drugą stronę – są osoby, u których zwiększenie aktywności fizycznej będzie wyraźnie przyspieszało efekt utraty tkanki tłuszczowej. Kwestia genów, ot co. Warto więc znać te informacje ze swojego DNA i rozsądnie zaplanować plan na odchudzanie. 🙂 Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Aktywność fizyczna a redukcja masy ciała.

6. Regeneracja po wysiłku.

Trening 3x w tygodniu czy 5x w tygodniu? Intensywny, czy może lżejszy? Niezbędna jest dodatkowa suplementacja pomagająca się zregenerować – czy zbędna? Jak zaplanować trening, aby między jednostkami treningowymi odpowiednio skutecznie się regenerować i nie zwiększać ryzyka kontuzji? Sprawdź w swoim Indywidualnym Raporcie Genetycznym! Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Genetyczna predyspozycja do regeneracji po treningu.

7. Metabolizm witaminy D3.

Suplementacja witaminy D3 dla osób żyjących w Polsce to konieczność, nie ma ku temu wątpliwości. Jednakże są osoby, które powinny suplementować wyższą dawkę, niż zalecana standardowo – aby osiągnąć wystarczająco wysoki poziom tej witaminy we krwi. Więcej na temat zależności suplementacji witaminy D3 od polimorfizmów genetycznych pisaliśmy tu: Genetyczny metabolizm witaminy D3.

8. Cukrzyca typu 2 i otyłość.

Insulinooporność jest coraz większym problemem naszych czasów. Warto poznać swoją predyspozycję genetyczną w kontekście pogorszonej insulinowrażliwości, aby zaplanować dietę o odpowiednim rozkładzie makroskładników. Polimorfizmy genetyczne składające się na tę predyspozycję odpowiadają między innymi za zwiększone ryzyko insuliooporności, która powoduje pogorszoną tolerancję węglowodanów i może docelowo prowadzić do cukrzycy typu drugiego i otyłości. Przy świadomości swoich predyspozycji genetycznych oraz znajomości aktualnego stanu zdrowia możemy dopasować dietę dokładnie do naszych indywidualnych potrzeb!


Więcej informacji na temat Indywidualnego Raportu Genetycznego oraz predyspozycji genetycznych w nim opisanych znajdziesz na stronie www.ogen.pl. Aby zamówić Zestaw Startowy, kliknij TU, a za kilka tygodni będziesz miał prawie 200 stron informacji o samym sobie. Czy można poznać siebie lepiej, niż poznając swoje DNA? 🙂

Wszystkiego GENialnego w Nowym Roku dla wszystkich naszych obecnych i przyszych klientów, czytelników oraz afiliantów! Zespół OGEN 

 

 

 

Tagged , , , , , , , , , , , , , ,

About Kinga Sokołowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *