Dieta, Sport, Uroda, Zdrowie

Idealne ciało, a troska o zdrowie

Wielkimi krokami zbliża się wiosna, a tuż za nią upragnione lato. Wielu z nas rozpocznie więc wyścig o idealna sylwetkę – tak, aby na wakacyjnym wypoczynku zaprezentować piękne, wysportowane ciało. Oczywiście, to ważne, aby w swoim ciele czuć się dobrze. Jednak w walce o wymarzoną sylwetkę nie możemy zapominać o najważniejszym – o naszym zdrowiu. Jak więc pogodzić te dwie rzeczy i zrzucić zbędne kilogramy w zdrowy, racjonalny sposób?

Chyba większość z Was tak naprawdę zna odpowiedź na powyższe pytanie – jedynym sposobem na zdrowe odchudzanie jest ograniczenie kaloryczności spożywanych posiłków, wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej. Oczywiście, na rynku co chwilę możemy spotkać się z nowymi „dietami cud”, jednak trzeba zrozumieć, że nie ma magicznych potraw, dzięki którym schudniesz bez żadnych wyrzeczeń. Ale nie zrażaj się! Pokażemy Ci kilka prostych sposobów, dzięki którym uda Ci się osiągnąć wymarzone efekty, nie wprowadzając ogromnych restrykcji.

Żeby schudnąć trzeba jeść!

W pierwszej chwili możesz pomyśleć, że to stwierdzenie brzmi wręcz nieracjonalnie, ale tak to naprawdę działa. Katorżnicze diety nie przyniosą oczekiwanych przez Ciebie rezultatów, jeśli nie będziesz spożywać posiłków regularnie. Nie ma aż tak ogromnego znaczenia, czy będzie ich pięć, czy cztery. Ważne, żebyś jadł w stałych odstępach czasu, dzięki temu przyspieszysz swój metabolizm. Oczywiście, jeśli chcesz zgubić zbędne kilogramy musisz spożywać odpowiednią ilość kalorii – zapewne mniej niż do tej pory – to jednak do oceny najlepiej zostawić specjaliście. Przede wszystkim staraj się dokonywać zdrowszych wyborów – na śniadanie zamiast tostów z pszennego pieczywa wybierz owsiankę, na drugie śniadanie sałatkę, następnie jednodaniowy obiad i kanapka z ciemnego pieczywa na kolację. Dietetyk na pewno dostarczy Ci masę pysznych i zbilansowanych przepisów.

Jedz to, co lubisz ale z głową!

Nie możesz zrezygnować ze wszystkich Twoich ulubionych posiłków bo nie wytrwasz w postanowieniu zbyt długo. Dieta oczywiście nie może też być nudna i monotonna – skutki będą takie, jak powyżej.  Prawdziwą tajemnicą sukcesu jest to, jak schudnąć nadal jedząc to, co się lubi. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne. Wystarczy zmienić trochę nawyki żywieniowe. Nie ingeruj więc w swój jadłospis zbyt radykalnie, zmodyfikuj po prostu sposób przygotowywania posiłków tak, aby ograniczyć ich kaloryczność. Zastąp śmietanę jogurtem naturalnym, a jajecznicę spróbuj przygotować w kąpieli wodnej. Nie smaż kotletów mielonych – ugotuj je w sosie pomidorowym. Mięso i ryby dopraw, a następnie upiecz w piekarniku. Jeśli uwielbiasz pizzę, śmiało! Przygotuj ją jednak z ciasta z mąki pełnoziarnistej i posyp mniejszą ilością sera. Brzmi smacznie 😊?

Unikaj niezdrowych przekąsek!

Drożdżówki, ciasteczka, czekolady, chipsy i dosładzane napoje gazowane to mnóstwo pustych kalorii, które niestety, powodują wzrost masy ciała. Najlepiej byłoby o nich zapomnieć, ale wiemy, że czasami ochota na przekąskę jest tak wielka, że ciężko się jej oprzeć. Nasza propozycja jest następująca – zdrowsze, domowe zamienniki. Chipsy możesz zrobić samodzielnie – upiecz plasterki ziemniaków czy marchewki. Frytki? Te zrobione z pieczonych batatów są naprawdę pyszne. Jeśli z kolei Twoją słabością są napoje gazowane, spróbuj domowej Fanty – naturalnego soku pomarańczowego i wody gazowanej.

Pij dużo wody!

Staraj się wypić przynajmniej 2 litry wody dziennie. Bez wody ciężko mówić o skutecznym odchudzaniu. Jest ona niezbędna do rozkładania tłuszczu, a w dużym skrócie – o to przecież chodzi. Dopóki picie wody nie wejdzie Ci w nawyk, musisz kontrolować ile jej wypijasz. Postaraj się z wodą po prostu nie rozstawać. W torebce czy samochodzie zawsze miej bidon z wodą. W pracy szklankę wody na biurku. Jeśli nie przepadasz za smakiem samej wody, dodaj do niej świeże lub mrożone owoce – w ten sposób powstanie domowa lemoniada, a proces nawadniania będzie przyjemniejszy.

Ruch to zdrowie.

Zdradzimy Ci pewien sekret – to nie brak czasu nie pozwala Ci na aktywne życie, tylko brak chęci do uprawiania sportu. Chciałbyś zacząć, ale po prostu nie lubisz chodzić na siłownię? Być może do tej pory trenowałeś sporty, do których zwyczajnie nie jesteś stworzony? Na nasze sportowe wyniki ma wpływ bardzo dużo czynników, a jednym z nich są predyspozycje genetyczne. Może np. należysz do osób, które mają rzadki wariant genetyczny, nazywany mięśniami maratończyka. Co to oznacza? Z grubsza to, że Twoje mięśnie nie potrafią się szybko, dynamicznie kurczyć. Dlatego trening interwałowy czy gra w tenisa szybko Cię zniechęcają, m.in. ze względu na dużą dynamikę. Pewnie już się domyślasz, że mięśnie maratończyka pozwalają spełniać się np. w biegach długodystansowych. I w tym wypadku, to właśnie taki trening będzie dla Ciebie odpowiedni. Będziesz czuł się zmotywowany bo będziesz dostrzegał efekty. Jak zatem dowiedzieć się jaki sport powinniśmy uprawiać? Raport Genetyczny Ogen jest odpowiedzią na to pytanie. Dowiesz się z niego wiele na temat predyspozycji Twojego organizmu w zakresie aktywności fizycznej, ale również diety. Raport pozwoli na określenie predyspozycji np. nietolerancji laktozy, ryzyka celiakii, powie wiele o przyswajaniu i metabolizmie witamin. Takie informacje na pewno pomogą w dobraniu dla Ciebie odpowiedniej diety, a co za tym idzie, w dojściu do upragnionej sylwetki.

Na koniec najprzyjemniejsze. Jeśli masz ochotę na pączka, lody albo burgera, to pamiętaj, że od czasu do czasu możesz sobie na to pozwolić. Kontroluj tylko, by małe wykroczenia ponownie nie stały się regułą. Jeśli zjesz nadprogramowe kalorie, nie obwiniaj się o brak dyscypliny, a zmniejsz nieco następny posiłek. Wielu dietetyków i trenerów personalnych twierdzi, że mały cheat meal np. raz w tygodniu, pomaga w utracie zbędnych kilogramów.

 

 

Tagged , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *