Bez kategorii

Długowieczność – co mówią o niej Twoje geny?

Poziom jakości naszego życia ciągle rośnie, utrzymanie naszego organizmu w zdrowiu i kondycji jest łatwiejsze dzięki różnym rozwiązaniom nauki i techniki. Pomimo to, długość trwania życia Polek i Polaków w ciągu ostatnich kilku lat nieznacznie się obniżyła. Niedobory snu, nadmiar stresu czy nieprawidłowa dieta to tylko kropla w morzu czynników wpływających na spadek długości życia.

Długość trwania życia różni się, zależnie od płci oraz miejsca zamieszkania. W Polsce zauważalna jest nadumieralność mężczyzn, wyższa niż w pozostałych krajach europejskich. Mieszkańcy obszarów wiejskich umierają częściej z powodu chorób układu krążenia oraz oddechowego, częściej ulegają urazom, wypadkom i zatruciom. Wśród mieszkańców miast najczęstszą przyczyną zgonów są choroby nowotworowe i układu trawiennego.

Starzenie jest zapisane nie tylko w genach, ale jest również skutkiem uszkodzeń materiału genetycznego i kluczowych dla życia białek oraz lipidów. Na tempo starzenia wpływają czynniki genetyczne jak i niegenetyczne, takie jak:

 

  1. WARUNKI ŚRODOWISKOWE

Stan środowiska w którym żyjemy ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, a co za tym idzie długości życia. Jakość powietrza i wody, nasłonecznienie czy poziom hałasu to czynniki wpływające na nasze zdrowie i samopoczucie, niestety ich zmiana nie należy do najprostszych.

  1. TRYB ŻYCIA

O tym, że aktywny tryb życia jest zdrowszy niż siedzący wszyscy wiemy. Według badań regularna aktywność fizyczna ma bardzo pozytywny wpływ na długowieczność. Regularny jogging wydłuża życie o około 6 lat, autor badań doradza bieganie 1–2h tygodniowo, dwa – trzy razy w tygodniu. „Bieganie poprawia absorpcję tlenu, zwiększa wrażliwość na insulinę, a także poprawia zdrowie umysłowe biegających”[1]

  1. ODŻYWIANIE

Naukowcy potwierdzają, że dieta niskokaloryczna pozytywnie wpływa na długość trwania naszego życia, obniżając ryzyko zapadania na choroby dietozależne. Redukuje odkładanie cholesterolu, ciśnienie tętnicze, reguluje sekrecję insuliny, zmniejsza ilość szkodliwych wolnych rodników, a także ogranicza apoptozę, czyli  śmierć starszych komórek, co przedłuża życie osobnicze.

  1. POZIOM STRESU

Układ nerwowy i układ odpornościowy są ze sobą silnie powiązane, napięcie osłabia nasz organizm. Chroniczny stres prowadzi do problemów trawiennych, bólów głowy, pleców, a nawet cukrzycy, miażdżycy i depresji.

  1. ODZIEDZICZONE GENY

W naszym kodzie genetycznym za długość trwania życia odpowiada aż 7 genów. Ich obecność warunkuje długość naszego życia, tempo starzenia się czy zachowanie sprawności umysłowej pomimo upływu lat, zależnie od wariantu genów. Osoby o odpowiednim genotypie żyją dłużej, niezależnie od prowadzonego trybu życia.

 

Dla naszego zdrowia i długowieczności warto zadbać o zróżnicowaną dietę, odpowiednią ilość snu, unikanie stresu, ekspozycję na słońce oraz aktywność fizyczną. Możemy również sprawdzić co mówią nasze geny.

[1] prof. Peter Schnohr

Tagged , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *