Bez kategorii

Ochrona antyoksydacyjna, czyli jak być wiecznie młodym.

Temat antyoksydantów i ich heroicznej walki ze szkodliwym działaniem wolnych rodników jest ostatnio bardzo często poruszany w mediach, salonach kosmetycznych, a nawet gabinetach lekarskich i aptekach. I choć slogany te wydają nam się być dobrze znane, w praktyce okazuje się, że tak naprawdę niewiele o nich wiemy. Co w rzeczywistości kryje się pod tymi nazwami? Jak działają przeciwutleniacze? Jak dzięki nim poprawić stan swojej cery? Czy antyoksydanty wpływają wyłącznie na proces starzenia się skóry, czy również na nasze zdrowie? Odpowiadamy!

 

Antyoksydanty – co to?

Antyoksydanty, innymi słowy przeciwutleniacze, nazywane są również małymi sprzymierzeńcami. I słusznie – ich głównym zadaniem jest walka z wolnymi rodnikami tlenowymi. Antyoksydanty to związki chemiczne, które występują w przyrodzie. W dużej mierze to naturalne substancje roślinne, powstające w procesie oddychania komórkowego. Przeciwutleniacze można znaleźć w wielu produktach spożywczych, przede wszystkim w warzywach i owocach. Ze względu na ich cenne właściwości, warto wprowadzić je do swojej codziennej diety.  

 

Antyoksydanty – funkcje w organizmie.

Wpływ antyoksydantów na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie jest naprawdę nieoceniony. Do najważniejszych funkcji, jakie spełniają zaliczymy:

– spowolnienie reakcji utleniania w organizmie,

– udział w obronie organizmu przed bakteriami i wirusami.

Jednak to, co czyni przeciwutleniacze tak cennymi dla naszego zdrowia, jest wspomniana już zdolność hamowania rozwoju wolnych rodników. Wolne rodniki to reaktywne formy tlenu. Te niesparowane atomy, wyjątkowo szybko przemieszczają się po organizmie, niszcząc zdrowe komórki. Jeśli jest ich zbyt dużo, dochodzi do zjawiska stresu oksydacyjnego. Ten z kolei może prowadzić do rozwoju wielu poważnych chorób, jak zawał serca, choroba Alzheimera, miażdżyca, nowotwory, zaćma, choroba Parkinsona, udar mózgu.

 

Najsilniejsze antyoksydanty. Gdzie je znajdziemy?

Do najważniejszych przeciwutleniaczy z pewnością zaliczymy:

– witaminę C,

– witaminę E,

– witaminę A,

– karotenoidy,

– flawonoidy.

Antyoksydantów szukajmy więc w zielonych, żółtych i pomarańczowych owocach i warzywach. Do najbogatszych źródeł przeciwutleniaczy należą orzechy, aronia, żurawina, kakao, czarna porzeczka i owoce dzikiej róży. Warto sięgać także po kiełki pszenicy, szpinak, marchew, sałata, tłuszcze roślinne, ryby, grejpfrut, ziarna sezamu, pestki dyni, natka pietruszki czy mango.

 

Antyoksydacja!

Antyoksydacja to także termin, któremu, dla własnego zdrowia, warto przyjrzeć się bliżej. Czym jest konkretnie? To proces oczyszczania i neutralizowania szkodliwego działania wolnych rodników.

Na co wpływa? Antyoksydacja skóry ma ogromny wpływ na kwestię jej wyglądu. Utlenianie włókien kolagenowych sprawia, że skóra traci jędrność i pojawią się na niej zmarszczki. Oczywiście to nie wszystko. Wolne rodniki mają zgubny wpływ także na kondycję układu krwionośnego, co w konsekwencji może doprowadzić do wielu chorób i dolegliwości.

Dlatego warto wspierać procesy antyoksydacyjne! Jak to robić?

– poprzez wprowadzenie do jadłospisu produktów/stosowanie preparatów bogatych w antyoksydanty,

– poprzez zmianę stylu życia.

Niestety, codziennie jesteśmy narażeni na kontakt z toksynami środowiskowymi pochodzącymi z powietrza, wody, żywności, wody, kosmetyków, leków i środków czystości. Dołóżmy do tego niewłaściwą dietę ubogą w antyoksydanty, stres, używki… Wszystkie te czynniki sprzyjają nadmiernej produkcji wolnych rodników.

Dodatkowo, coraz więcej uwagi poświęca się także czynnikom genetycznym. Jak wykazano, istnieją warianty genetyczne, kodujące główne enzymy przeciwutleniające, których określone poliformizmy mogą odpowiadać za zmniejszenie odpowiedzi antyoksydacyjnej, a tym samym determinować ponadprzeciętną szybkość starzenia się skóry. Poliformizmy te odgrywają także dużą rolę w ocenie ryzyka zachorowania na nowotwory złośliwe, ponieważ wpływają na aktywność enzymów.

 

Warto sprawdzić, czy nie posiadasz predyspozycji genetycznych do zmniejszonej odpowiedzi oksydacyjnej. Dzięki temu będziesz w stanie świadomie zapewnić swojemu organizmowi odpowiedni poziom przeciwutleniaczy i należytą profilaktykę. Zadbaj o siebie i ciesz się zdrowiem!

Tagged , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *