Zdrowie

Dieta przy celiakii.

Celiakia to choroba autoimmunologiczna o podłożu genetycznym. Wywołana jest poprzez nieprawidłową reakcję immunologiczną organizmu na gluten. Ze względu na mało charakterystyczne objawy, takie jak wzdęcia, bóle stawowe, biegunki czy niedokrwistość, wykrywalność celiakii jest stosunkowo mała. Jednak kiedy celiakia zostaje zdiagnozowana, trzeba nieco zweryfikować codzienny jadłospis. Jak wygląda dieta osób zmagających się z tą chorobą? W jakich produktach możemy znaleźć gluten? Zapraszamy do przeczytania artykułu – odpowiadamy na wszystkie pytania.

 

Celiakia – co to jest?

Celiakia to choroba trzewna, w medycynie określana jako glutenozależna enteropatia jelita cienkiego. Celiakię charakteryzuje trwającą całe życie nietolerancją na gluten, czyli na białka zapasowe zawarte w zbożach – pszenicy, jęczmieniu, owsie i życie. Mimo iż celiakia powszechnie uważana jest za chorobę wieku dziecięcego, medycyna zna wiele przypadków zdiagnozowania schorzenia również u osób dorosłych.

Jak wspomnieliśmy, celiakia trwa całe życie, nie można jej wyleczyć. Aby objawy ustąpiły, nie należy spożywać glutenu. Sprawa byłaby trochę prostsza, gdyby gluten znajdował się wyłącznie w pieczywie, wypiekach i innych produktach zbożowych. Niestety, dodatek glutenu często można znaleźć również w wędlinach, pasztetach, jogurtach, gotowych sosach, słodyczach, a nawet lekach. Jak więc odnaleźć się pośród sklepowych półek i wybierać produkty, które będą bezpieczne?

 

Celiakia – dieta

Stosowanie przez całe życie diety bezglutenowej w pierwszej chwili może wydawać się skomplikowane, ale w gruncie rzeczy nie jest to aż tak trudne.

Warto dookreślić, że mianem diety bezglutenowej nazywamy dietę, w której bezwzględnie wykluczone są wszystkie produkty zbożowe pochodzące z:
– pszenicy (także orkiszu, płaskurki, samopszy i innych)
– żyta,
– jęczmienia,
– owsa.
Często celiakii towarzyszy niedobór enzymu trawiącego laktozę, dlatego niekiedy wymagane jest także przejściowe zrezygnowanie z mleka i produktów mlecznych, mimo iż oczywiście naturalnie są one pozbawione glutenu.

Praktycznie u wszystkich chorych po zastosowaniu diety eliminacyjnej, dolegliwości związane z celiakią ustępują w przeciągu mniej więcej 2 tygodni.

 

Dieta bezglutenowa – produkty zabronione

Jak już wspominaliśmy, zabronione w diecie bezglutenowej są zboża oraz wszystkie produkty z ich dodatkiem. 

Należy pamiętać, że gluten znajdziemy także:
– w produktach ubocznych powstałych ze zbóż (m.in. mąki, skrobie, kasze)
– skrobi modyfikowanej,
– słodzie jęczmiennym i pszenicznym,
– pszenicznym syropie glukozowo-fruktozowym,
– w ekstrakcie drożdżowym,
–  hydrolizacie białkowym, roślinnym.

Oczywiście o ile wyeliminowanie z diety produktów zbożowych nie sprawia nikomu problemu, to druga grupa produktów może już być kłopotliwa. Mowa zwłaszcza o potrawach, napojach i dodatkach, które mogą zawierać gluten, chociaż kompletnie się go w nich nie spodziewamy.


Do tej grupy zaliczymy przede wszystkim:
– napoje gazowane i niegazowane (bywają słodzone słodem),
kukurydziane płatki śniadaniowe (mogą zawierać słód)
– alkohole,
– herbatę (może zawierać słód),
– jogurty i przetwory mleczne (zagęszczane skrobią modyfikowaną lub pszenną, słodzone słodem)
– przyprawy i mieszanki przypraw
– mrożonki (posypywane są często skrobią pszenną, co zapobiega sklejaniu),
– bakalie (posypywane są często skrobią pszenną, co zapobiega sklejaniu),
– gotowe sosy, dresingi, zupy w proszku, kostki rosołowe, budynie, kisiele, galaretki, 
– słodycze, landrynki, gumy do żucia (często związane jest to po prostu z jedną linią produkcyjną w przedsiębiorstwie)
– wędliny, parówki, pasztety,
– leki.

Dodatkowo nie zalecamy również wybierania produktów:
– bez znaczka „kłosa” i bez certyfikatu,
– z informacją, że zostały wyprodukowane na jednej linii produkcyjnej z produktami zawierającymi gluten,
– z informacją, że zawierają śladowe ilości glutenu.

Dlatego, jeśli jakikolwiek produkt budzi wątpliwości, warto dokładnie przestudiować etykietę lub zapytać sprzedawcę o zawartość glutenu. W ostateczności można także skierować zapytanie do producenta.

 

Dieta przy celiakii – produkty dozwolone.

Lista produktów dozwolonych oczywiście jest spora! Naturalnie bezglutenowe są m.in.:

– ziemniaki,

– ryż,

– kukurydza,

– tapioka,

– soja,

– amarantus,

– proso,

– rośliny strączkowe,

– orzechy,  

– jaja,

– owoce,

– warzywa,

– mięso.

Za bezglutenowe uznaje się także produkty przetworzone, w których zawartość glutenu nie przekracza 20 mg/kilogram. Po takie produkty możesz sięgać w sklepie bez zastanowienia.

 

Choć na samym początku dieta bezglutenowa może wydać się trudna do utrzymania, to po pewnym czasie zerkanie na etykiety produktów staje się wręcz naturalne. Dodatkowo coraz więcej producentów z branży spożywczej dostrzega potrzeby osób zmagających się z celiakią, więc z roku na rok wybór produktów bezglutenowych jest większy! Przyszłość wygląda naprawdę dobrze! 

Tagged , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *