Dieta, Zdrowie

Czym grozi niedobór żelaza w ciąży?

Organizm kobiety w ciąży przechodzi wiele zmian, co w konsekwencji wpływa na zwiększone zapotrzebowanie na niektóre witaminy i składniki odżywcze. To niezwykle istotne, aby dbać o ich odpowiednią podaż, ponieważ niedobory witamin i minerałów mogą doprowadzić do rozwoju chorób i schorzeń, wpływających nie tylko na ciężarną, ale i przebieg ciąży, a nawet na prawidłowy rozwój dziecka. Dlaczego tak ważne jest utrzymanie odpowiedniej ilości żelaza w organizmie? Jak jego niedobór może wpłynąć na przyszłą mamę i dziecko? Jaka jest norma żelaza dla kobiet w ciąży? Odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.

 

Żelazo i jego funkcje.

Warto przypomnieć sobie jakie funkcje w naszym organizmie pełni żelazo. Najbardziej znaną jest transport tlenu za pośrednictwem hemoglobiny. Żelazo bierze udział w procesach związanych z wytwarzaniem energii, a także uczestniczy w tworzeniu składników krwi takich, jak: erytrocyty i leukocyty. Dzięki temu warunkuje prawidłowe mechanizmy odpowiedzi immunologicznej. Prawidłowy poziom żelaza zapobiega niedotlenieniu, wspomagając wydolność podczas wysiłku. Natomiast zbyt niskie stężenie żelaza we krwi ma działanie obniżające naturalną odporność organizmu. Może również zwiększyć ryzyko nawracających przeziębień i grypy, ponieważ pełni bardzo ważną rolę w sprawnym zwalczaniu bakterii i wirusów przez układ odpornościowy. Dodatkowo długotrwały niedobór żelaza prowadzi do niedokrwistości. W trakcie anemii obniża się odporność na infekcje, zdolność koncentracji i sprawność fizyczna.

Dla kobiet planujących ciążę i tych będących w ciąży, żelazo ma integralne znaczenie dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, jak i jego ogólnego dobrostanu. Co więcej, pierwiastek ten bierze również udział w reakcjach odpornościowych, wspomagając przy tym rozwój systemu immunologicznego dziecka.

 

Skutki niedoboru żelaza w ciąży.

Jak już wspomnieliśmy, żelazo jest mikroelementem, który pełni szereg bardzo ważnych funkcji w organizmie człowieka a jego niedobór w ciąży obciąża nie tylko organizm przyszłej mamy, ale także rozwijający się płód. Niewystarczająca podaż tego pierwiastka skutkuje bowiem zmniejszającym się stężeniem hemoglobiny i liczby czerwonych krwinek, czego konsekwencją jest zmniejszenie możliwości skutecznego transportowania tlenu. Może to prowadzić do wystąpienia u dziecka wad rozwojowych czy też zaburzyć prawidłowy wzrost i przyrost masy ciała.

Niedobór żelaza w trakcie ciąży jest niebezpieczny dla przyszłej mamy pod wieloma względami. Może powodować między innymi bardzo poważne konsekwencje, takie jak.:

– anemię i niedokrwistość,

– zaburzenia odporności,

– zaburzenia pracy tarczycy,

– zaburzenia układu krzepnięcia,

– obniżenie koncentracji,

– obniżenie sprawności fizycznej,

– upośledzenie pamięci.

Niewystarczająca ilość żelaza w organizmie może także skutkować problemami z donoszeniem ciąży lub zwiększać ryzyko przedwczesnego porodu.

 

Gdzie szukać żelaza?

Do produktów bogatych w żelazo możemy zaliczyć:  

– mięso (zwłaszcza czerwone),

– ryby i owoce morza,

– tofu,

– żółtko jaja,

– szpinak,

– jarmuż,

– produkty pełnoziarniste jak pieczywo, płatki owsiane czy kasze gruboziarniste,

– nasiona roślin strączkowych,

– orzechy,

– owoce suszone (zwłaszcza suszone morele i figi),

– kakao.

Warto mieć na uwadze, że lepszą przyswajalność żelaza mają produkty pochodzenia zwierzęcego. Z kolei czynnikiem, który zwiększa wchłanianie żelaza ze źródeł roślinnych, jest witamina C. Mimo to, przeprowadzone badania jasno wykazują, że z pożywienia wchłaniana jest zbyt mała ilość żelaza niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, dlatego często dochodzi do niedoborów tego pierwiastka u kobiet ciężarnych. Konsekwencją niedoboru jest rozwój anemii u przyszłych mam.

 

Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży.

W zależności od płci, wieku oraz stanu zdrowia zapotrzebowanie na żelazo może się różnić. Należy także pamiętać, że badania kliniczne wykazały związek pomiędzy obecnością określonych polimorfizmów genetycznych, a zwiększonym ryzykiem wystąpienia niedoboru żelaza w organizmie. Więcej na ten temat dowiecie się z naszego Raportu Genetycznego.

Ile wynosi średnie dzienne zapotrzebowanie dla kobiet na żelazo? Dawki przedstawiają się następująco:

– dla kobiet poniżej 50 lat – 18 mg/dzień,

– dla kobiet powyżej 50. roku życia – 10 mg/dzień.

– dla kobiet karmiących piersią – 10 mg/dzień.

Zdecydowanie większe średnie zapotrzebowanie na żelazo ustalono dla kobiet ciężarnych, wynosi ono aż 27 mg/dzień.

Dlatego lekarz prowadzący, szczególnie w drugiej połowie ciąży, gdy dziecko rośnie i rozwija się intensywnie, powinien zwrócić szczególną ostrożność na poziom żelaza we krwi i w odpowiednim momencie zlecić dodatkową suplementację.

 

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety. Wymaga wzmożonej dbałości o zdrowie własne i maleństwa. Wiążą się z tym modyfikacje w diecie oraz ewentualnej suplementacji składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i niezaburzonego rozwoju ciąży. W związku z tym, że każdy organizm posiada inne zapotrzebowanie na określone witaminy i składniki odżywcze, aby w spokoju móc skupić się na sobie i dziecku, warto wykonać Raport Chcę Być Mamą. Nieważne czy dopiero myślisz o powiększeniu rodziny, starasz się o dziecko, a może jesteś już w ciąży –  nasz Raport będzie Twoim wsparciem w drodze do macierzyństwa!

Wyniki raportu mogą pomóc w:

– zmniejszeniu ryzyka poronienia,

– prawidłowym rozwoju ciąży,

– zmniejszeniu ryzyka przedwczesnego porodu,

– uniknięciu problemów takich jak niedokrwistość, cukrzyca ciężarnych czy otyłość,

– zmniejszeniu ryzyka wad wrodzonych dziecka.

Skup się na tym, co najważniejsze. Sprawdź Raport Chcę Być Mamą i zapewnij sobie spokój oraz zdrową i bezpieczną ciążę. 

Tagged , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *